Terug naar Projecten

Gesloten Front Boring warmteleiding

Lees hier alles over het project...

Boormethode: Gesloten Front Boring
Materiaalsoort: Staal
Aantal boringen 2 Boringen
Boorlengte: 2 x 48 m
Boordiameters:

1016 mm

 

Uitdaging klant

Eneco heeft, in het kader van de energietransitie, een nieuwe warmteleiding tussen het centrumgebied en Kanaleneiland aangelegd. Deze nieuwe warmteleiding kruist het Merwedekanaal waarbij er twee leidingen onder het kanaal moesten worden geboord. Een eis hierbij was dat het kanaal open moest blijven voor scheepsvaart.

 

Wat was onze oplossing

In verband met benodigde dekking onder de waterbodem van het Merwedekanaal diende er rekening gehouden te worden met een bouwkuipdiepte op circa NAP -10,45 m, waarbij het ontgravingsniveau van de pers- en ontvangstkuip op NAP -11,95 m zijn gesteld. Deze kuipen bevatten 20 meter lange stalen damwandplanken en meerdere stempelramen ter versteviging. Verder zijn schroefankers in de betonnen vloer aangebracht in verband met krachten op de betonvloer. Dit alles, incl. de stort van een betonnen vloer, is onder water aangebracht. Voor het doorvoeren van de boring zijn speciale Trelleborg manchetten aangebracht en zijn er injectieblokken geplaatst. Hierbij werd er geboord met stalen buizen van 12 meter lang.

 

Wat waren de voordelen hiervan

Met deze werkwijze werd er op een veilige gewerkt, waarbij het Merwedekanaal niet werd verstoord en vaartuigen ongehinderd door konden varen. Hiermee is de diepste boring in de historie van Kouwenberg Infra gerealiseerd en ongetwijfeld ook de diepste Mircotunneling in Nederland van de afgelopen jaren.  

Bekijk ook:

Lyngby - Denemarken

Lyngby - Denemarken

Na het mooie project dat we eind 2020 afgerond hebben kleurt het in Denemarken opnieuw oranje. Vanaf januari zijn we gestart in Lyngby, zo’n 10 kilometer ten noorden van Kopenhagen. De situatie is daar tweeledig; enerzijds zijn er problemen met de afwatering van het regenwater en daarnaast ligt er een oude riolering die aan vervanging toe is.We hebben een boorplan opgesteld dat voldoet aan de eisen van onze opdrachtgever en waarin rekening is gehouden met de specifieke grondslag. In de verschillende grondlagen zitten grote stenen die in de ijstijd vanuit de zee het land zijn opgedrukt. Om deze de baas te zijn boren we met behulp van een mixed shield.De totale lengte van de Gesloten Front boringen die Kouwenberg gaat uitvoeren is 1,5 kilometer in verschillende diameters (GVK ø860, ø1099 en ø1280). Op dit moment zijn de eerste 2 GFT boringen met een totale lengte van 270 meter gereed en is de enkele Open Front boring van 25 meter (staal ø323) ook ontvangen.
 
4 Open Front boringen Bocholtz

4 Open Front boringen Bocholtz

Het aantal elektrische auto’s neemt steeds meer toe en daarmee de behoefte aan laadpalen, onder meer bij benzinestations. Ten behoeve hiervan hebben wij afgelopen week 4 Open Front boringen (staal ø219) uitgevoerd bij het Shell station aan de A76 bij Bocholtz Limburg. Het zijn boringen met lengtes van 22 en 17 meter. Zodra wij onze werkzaamheden afgerond hebben zullen er kabels doorheen getrokken worden ten behoeve van stroomtoevoer zodat deze laadpalen op korte termijn in gebruik genomen kunnen worden.