Terug naar Projecten

Gesloten Front Boring warmteleiding

Lees hier alles over het project...

Boormethode: Gesloten Front Boring
Materiaalsoort: Staal
Aantal boringen 2 Boringen
Boorlengte: 2 x 48 m
Boordiameters:

1016 mm

 

Uitdaging klant

Eneco heeft, in het kader van de energietransitie, een nieuwe warmteleiding tussen het centrumgebied en Kanaleneiland aangelegd. Deze nieuwe warmteleiding kruist het Merwedekanaal waarbij er twee leidingen onder het kanaal moesten worden geboord. Een eis hierbij was dat het kanaal open moest blijven voor scheepsvaart.

 

Wat was onze oplossing

In verband met benodigde dekking onder de waterbodem van het Merwedekanaal diende er rekening gehouden te worden met een bouwkuipdiepte op circa NAP -10,45 m, waarbij het ontgravingsniveau van de pers- en ontvangstkuip op NAP -11,95 m zijn gesteld. Deze kuipen bevatten 20 meter lange stalen damwandplanken en meerdere stempelramen ter versteviging. Verder zijn schroefankers in de betonnen vloer aangebracht in verband met krachten op de betonvloer. Dit alles, incl. de stort van een betonnen vloer, is onder water aangebracht. Voor het doorvoeren van de boring zijn speciale Trelleborg manchetten aangebracht en zijn er injectieblokken geplaatst. Hierbij werd er geboord met stalen buizen van 12 meter lang.

 

Wat waren de voordelen hiervan

Met deze werkwijze werd er op een veilige gewerkt, waarbij het Merwedekanaal niet werd verstoord en vaartuigen ongehinderd door konden varen. Hiermee is de diepste boring in de historie van Kouwenberg Infra gerealiseerd en ongetwijfeld ook de diepste Mircotunneling in Nederland van de afgelopen jaren.  

Bekijk ook:

Open Front boring station Arnhem Centraal

Open Front boring station Arnhem Centraal

Vorige week hebben wij tijdens dagdiensten op station Arnhem Centraal 2 spoorkruisingen van ieder 42 meter (EGP Tube ø100) gerealiseerd, bij beide boringen hebben wij 7 sporen gekruist. Het voordeel van het boren met EGP Tube is dat de boring tijdens dagdiensten gerealiseerd kan worden en dat op een later moment tijdens één buitendienststelling de stuurbare boorkop opgegraven kan worden en de kabels doorgevoerd kunnen worden. Op deze manier ondervinden het treinverkeer, en dus ook de passagiers, zo min mogelijk hinder.
 
Gesloten en Open Front boring Groningen

Gesloten en Open Front boring Groningen

Deze week hebben wij een Gesloten Front boring van 96 meter (GVK ø1099) afgerond in Groningen. In de reconstructie van het Julianaplein moet het Moer riool verlegd worden. In dit zelfde project hebben wij eerder al een Open Front boring van 48 meter (staal ø711) uitgevoerd ter hoogte van de verkeerskruising Concourslaan / Laan 1940-1945. Deze boring hebben wij uitgevoerd om een leiding te verleggen, op deze manier wordt er ruimte gemaakt voor een nieuw te realiseren kunstwerk.